آیا شما سلولیت دارید؟

سلولیت

انباشتگی مایع لنفی، چربی های غیر طبیعی و مواد سمی مانند اسید اوریک، اسید لاکتیک و اسید اکسالیک در نواحی مختلف بدن به ویژه زانو، رانها و باسن به صورت گره های متعدد که سبب تغییر رنگ پوست و ایجاد پستی و بلندی هایی مانند پوست پرتقال می شود، سلولیت نام دارد. سلولیت منحصر به افراد چاق نبوده و در افراد با وزن طبیعی نیز ایجاد می شود و در زنان بسیار رایج تر از مردان است. البته نباید چاقی های موضعی در نواحی ران و باسن را با سلولیت اشتباه کنیم.

ایجاد سلولیت در بافتها منجر به تجمع مایع در فضای میان سلولها شده.که خود باعث مسدود شدن راه خروج لنف و مایعات دفعی و ایجاد درد و التهاب در نواحی سلولیتی می شود. در مراحل شدید بیماری نیز احساس سنگینی در پاها بوجود می آید.

عوامل ابتلا به سلولیت

تغییرات هورمونی به ویژه افزایش استروژن

افزایش سن و کاهش قدرت ارتجاعی پوست

چاقی، کم تحرکی ، تغذیه نامناسب

مصرف برخی داروها (ضد بارداری،خواب آور،‌ دیورتیکها و ..)

قدرت زیاد ذخیره چربی در نواحی پایینی بدن در زنان

توصیه های مفید برای پیشگیری و درمان سلولیت

سلولیت معمولا اختلالی مقاوم به درمان است. برای درمان این اختلال به ترکیبی ازروشهای طبی مانند لیزر ومزوتراپی،رژیم غذایی،فعالیت ورزشی مناسب وماساژ نواحی درگیر نیازاست.

 

توصیه های غذایی

  • تناسب و تعادل و تنوع در دریافت گروههای مختلف غذایی
  • اجتناب از مصرف غذاهای غذاهای سرخ شده، فست فودها، گوشتهای پرچرب، جگر و امعا و احشا، روغنهای حیوانی، لبنیات پرچرب و خامه ای
  • پرهیز از مصرف چاشنی هایی مانند سیرترشی، شورجات و ترشی جات وکاهش مقدار مصرف ادویه جات و نمک

  • پرهیز از مصرف چیپس، شیرینی جات، مشروبات الکلی، نوشابه های رنگی و طعم دار، توتون و سیگار که با آسیب رساندن به عملکرد کبد توان خنثی سازی سموم وارده به بدن توسط کبد را مختل می کنند.
  • جایگزینی گوشت سفید ( ماهی و ماکیان) به جای گوشت قرمز
  • افزایش مصرف سبزیجات خام و پخته، جوانه غلات و حبوبات به همراه سس های تهیه شده از روغن زیتون یا کنجد ، ماست ، آب لیمو یا آب نارنج تازه
  • استفاده از میوه و آب میوه به عنوان میان وعده به خصوص میوه های به رنگ قرمز و نارنجی
  • کاهش دریافت قهوه و چای
  • استفاده بیشتراز غذاهای آب پز، بخارپز و کبابی
  • مصرف انواع نانهای سبوس دار یا پردانه غنی شده با مغز دانه های کنجد، خشخاش، تخم کدو، آفتاب گردان یا تخم کتان
  • افزایش دریافت منابع امگا 3 مانند آبزیان ،گردو، تخم کتان و روغن ماهی جهت کاهش التهاب
  • استفاده ازکمپوت سیب بدون شکر و کته بدون روغن و نمک به مدت 24 تا 48 ساعت، بدون استفاده از سایر مواد غذایی که به دفع مایعات تجمع یافته در بدن کمک می کند.
  • نوشیدنی های مفید: آب، چای سبز، دم کرده پوست سیب، کاکل ذرت، گزنه و گل گاو زبان

انجام فعالیتهای ورزشی مناسب و سبک مانند پیاده روی روزانه در کنار ماساژ ملایم نقاط انباشته شده.ازسلولیت با یک برس نرم به طور مرتب و به شکل دورانی نیز به دفع مواد تجمع یافته کمک می کند.

جهت دفع بهتر سموم، هرهفته یک بار یک روز را به استفاده از سبزیجات و میوه جات خام و پخته.، مغزهای گیاهی و حبوبات و غلات اختصاص داده و از مصرف کلیه مواد غذایی حیوانی، روغنهای مایع و جامد.خودداری نموده تا به سم زدایی بدن و آماده سازی و جوان نمودن بافتهای خود کمک نمایید.