نوشیدن شیر روند پیشرفت آرتریت زانو در زنان را کند می‌کند

آرتریت زانو در زنان

بر اساس مطالعه انجام‌شده توسط انجمن ملی قلب، ریه و خون ایالات‌متحده، نوشیدن شیر می‌تواند اسلحه‌ای قدرتمند در برابر آرتریت زانو در زنان باشد. مصرف ماست یا پنیر نمی‌تواند چنین محافظتی ایجاد کند. حتی مصرف زیاد و بی‌رویه پنیر به علت محتوی چربی زیاد می‌تواند اثر منفی داشته باشد. با افزایش دریافت شیر کم‌چربی در زنان، روند پیشرفت استئوآرتریت زانو کندتر می‌شود. این مطالعه در مردان نتایج مشابهی نداشت. اگرچه مواد مغذی موجود در شیر مانند پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D، نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارند اما هنوز به مطالعات بیشتری جهت کشف عامل دقیق پیشگیری‌کننده از آرتریت زانو نیاز است. نقش استروژن در سلامت استخوان‌ها توضیحی برای اثربخشی مصرف شیر در زنان برای پیشگیری از آرتریت است. همچنین مکانیسم تأثیر کلسیم در سلامت استخوان‌ها در زنان با مردان متفاوت است. البته نوشیدن شیر تنها راه پیشگیری از این بیماری نبوده و فاکتورهای دیگری مانند کنترل وزن جهت کاهش فشار متحمل توسط مفاصل و کاهش اثرات التهابی بافت چربی و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب جهت تقویت عضلات پا نیز توصیه می‌شود. مصرف مقادیر توصیه‌شده ویتامین C برای غضروف سازی و مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان ترکیبات ضدالتهاب نیز ضرورت دارد.